Pengaruh Video Animasi terhadap Kemampuan Mengenal Anggota Tubuh pada Anak

  • Yenti Juniarti Universitas Negeri Gorontalo
  • Yakob Napu Universitas Negeri Gorontalo
  • Della Safira Ointu Universitas Negeri Gorontalo

Abstract

Learning about body recognition is still minimal, children still do not understand which body parts can be touched and which others cannot touch. The aim of the study was to find out how animated videos affect the ability to recognize body parts in children aged 5–6 years at Beringin Kindergarten. The research method is quantitative, using video animation experiments and pre- and post-test research designs, the research subjects are 20 children aged 5–6 years, data collection techniques are observation, documentation. The results showed that there was an effect on the recognition of limbs before and after using video animation media, as evidenced by the total value obtained by the pretest, which was 11.7, after 8 treatments, there was an increase and change of 27.55; and the posttest obtained a value of 30.6. This proves a significant difference before and after giving treatment through animated video media for the introduction of body parts to children. The conclusion is that the recognition of body parts through the use of animated video media has an effect on the ability to recognize body parts

Keywords: animation Videos, Limb, Early Childhood

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adminpintarharati. (2020). Pengetahuan Orangtua Tentang Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. Pintar Harati: Jurnal Pendidikan Dan Psikologi. https://doi.org/10.36873/jph.v15i1.1182
Ardini, P. P. (2015). Pengaruh Dongeng dan Komunikasi Terhadap Perkembangan Moral Anak Usia 7-8 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.21831/jpa.v1i1.2905
Hamid, M. A., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. In Media pembelajaran.
Hertinjung, W. S. (2013). Bentuk-Bentuk Perilaku Bullying Di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Psikologi UMS 2013 - Parenting.
Hertinjung, W. S., & Susilowati, S. (2014). Profil Kepribadian Siswa Korban Bullying. Jurnal Psikologi Integratif.
Jatmikowati, T. E., Angin, R., & Ernawati, E. (2015). Model Dan Materi Pendidikan Seks Anak Usia Dini Perspektif Gender Untuk Menghindarkan Sexual Abuse. Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.7407
Juniarti, Yenti; Utoyo, Setiyo; Ramadan, G. (2021). Pengembangan Aplikasi Game Edukasi dalam Membentuk Karakter anak. 1, 26–33.
Lestari, S., & Hertinjung, W. S. (2007). Sikap Ibu Terhadap Pertanyaan Anak Tentang Seksualitas. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol12.is

s24.art6
Muslim, M., & Ichwan, I. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. PELANGI: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini. https://doi.org/10.52266/pelangi.v2i1.576
Nurlaili, N. (2011). Pendidikan Seks Pada Anak. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender. https://doi.org/10.24014/marwah.v10i1.487
Palupi, P. D. (2017). Pengembangan Media Video Animasi Pendidikan Seks Bagi Anak Usia Dini Guna Mencegah Kekerasan Seksual pada Anak di TK Tunas Rimba Purwokerto. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan.
Patepa, T. I. F. D. (2020). Perlindungan Khusus Bagi Anak Menurut Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak. Lex Et Societatis. https://doi.org/10.35796/les.v8i4.30914
Sari, M. (2020). Cara Guru dalam Pengenalan Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini di Tk Kurnia Illahi Kecamatan Rambatan. Child Education Journal. https://doi.org/10.33086/cej.v2i1.1531
Simaibang, F. H., Azzahroh, P., & Silawati, V. (2021). Pengaruh Media Lembar Balik, Video Animasi Terhadap Pengetahuan dan Sikap Mengenai Reproduksi Seksualitas pada Siswa Sekolah Dasar di Jakarta Timur. Jurnal Ilmiah Kesehatan. https://doi.org/10.37012/jik.v13i1.493
Sugiyo Pranoto, Y. K. (2020). Kecerdasan Moral Anak Usia Prasekolah. Edukasi. https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i1.962
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan
R&DSugiyono. (2013). “Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D.” Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. https://doi.org/10.1. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, Dan R&D.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Vidayanti, V., Tungkaki, K. T. putri, & Retnaningsih, L. N. (2020). pengaruh pendidikan seks dini melalui media video animasi terhadap peningkatan pengetahuan anak usia sekolah tentang seksualitas di sdn mustokorejo yogyakarta. Jurnal Formil (Forum Ilmiah) Kesmas Respati. https://doi.org/10.35842/formil.v5i2.331
Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017.
Yuliani. Tika, A. (2019). Media video animasi dalam pendidikan seks anak dengan hambatan kecerdasan ringan. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus.
Published
2023-06-30
Abstract viewed = 226 times
PDF downloaded = 181 times