Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia dalam pembelajaran matriks transformasi siswa kelas XI
Abstract
Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi sudah masuk ke dunia pendidikan. Salah satu dampaknya yaitu media berbasis multimedia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis multimedia dalam pembelajaran matriks transformasi siswa kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Setelah dilakukan pengembangan kemudian di uji kevalidan dan kelayakan oleh ahli materi, ahli media, dan praktisi pembelajaran serta siswa. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D). Terdapat 6 tahap yang harus dilalui, diantaranya tahap analisis, tahap perencanaan, tahap pengembangan, tahap verifikasi, tahap validasi, dan tahap akhir dengan nama TaGeo. Diperoleh bahwa media yang dikembangkan tersebut layak untuk digunakan sebagai media pembelajaran matematika dengan materi Transformasi berdasarkan validasi oleh para ahli dan respon siswa. Hasil validasi oleh ahli materi menunjukkan media yang dikembangkan sangat vali dengan skor rata-rata 3,53. Hasil validasi oleh ahli media menunjukkan media yang dikembangkan sangat valid dengan skor rata-rata 3,49. Hasil validasi oleh praktisi pembelajaran menunjukkan media yang dikembangkan sangat valid dengan skor rata-rata 3,44. Dan hasil respon siswa meunjukkan bahwa media yang dikembangkan sangat layak dengan skor rata-rata 3,41.
Downloads
Copyright (c) 2018 JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.