PENGARUH MODEL TTW BERBANTU MEDIA EXPLOSION MAGIC BOX TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF

  • Gina Faojina STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Agus Saeful Anwar STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Yani Fitriyani STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Oman Hadiana STKIP Muhammadiyah Kuningan

Abstract

The aim of this research is to find out how the Think Talk Write (TTW) learning model combined with explosion magic box media influences the creative thinking abilities of class IV Science and Technology students at SD Negeri 1 Cigadung. This research uses Nonequivalent Control Group Design combined with Quasi Experimental Design techniques. The research subjects were students in class IVA and IVB at SD Negeri 1 Cigadung, consisting of 18 people in class IVA and 19 people in class IVB. To obtain information about students' creative thinking capacity, a pretest and posttest consisting of ten questions were used as a data collection approach. The research results show that the Think Talk Write (TTW) learning model and magic box explosion media have an impact on the creative thinking abilities of class IV students. The hypothesis finding Sig (2-tailed) 0.032 is less than 0.05. Therefore, H0 is rejected or H1 is approved, meaning that the creative thinking capacity of class IV Science and Technology students at SD Negeri 1 Cigadung is affected by the use of the Think Talk Write (TTW) model assisted by explosion magic box media.

Keywords: TTW, Explosion Magic Box, Creative Thinking

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i1.1

Ardiansyah, dkk. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Keterampilan Mengkomunikasikan Pendapat Pada Siswa Kelas IV SDN Kelautan Kecamatan Ngronggot Kabupaten Nganjuk. Jurnal PTK: Jurnal Tindakan Kelas. 1 2.

Deviana, E. (2021). Pengaruh Media Explosion Box Dalam Peningkatan Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X IIS di SMA Negeri 12 Banda Aceh. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 6(4), 163–171. https://doi.org/10.24815/jimps.v6i4.22271.

Hidayat, R. K., Novianti, B. A., & Subki, S. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Fisika Peserta Didik Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1143–1151. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i2.1412

Kadir, I. A., Machmud, T., & Usman, K. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga. 3(2), 128–138. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i2.16388

Kholis, N., & Rigianti, H. A. (2023). Korelasi Antara Implementasi Kurikulum Merdeka Berbasis Riset dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Salam (sanggar anak alam). Khazanah Pendidikan Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(2), 139–151. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.19224

Mutiaramses, Neviyarni s, irda murni. (2021). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 6(1), 43–48. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v2i2.104

Muthmainnah, A., Rahma, D., Ashifa, R., & Rohmah, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Tematik Berbasis HOTS di Sekolah Dasar. 6, 9325–9332.

Nilayati, P. ., Suastra, I. ., & Gunamantha, I. . (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Literasi Sains Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 31–40.

Nurjanah, dkk. (2021). Pengaruh Penerapan Online Project Based Learning Dan Berpikir Kreatif Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas IV Pada Pelajaran IPA. Buana Pendidikan. 17(1).

Patricia Bunga Juwita Galand, Ratih Setiawati, Y. W. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Talking Stick dalam Mewujudkan Hasil Belajar yang Meningkat pada Mata Pelajaran IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1349–1358.

Perdana, T. I., & Sugara, H. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smk Negeri 1 Kedawung Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 4(2), 102. https://doi.org/10.25157/literasi.v4i2.4239

Permatasari, D., Destrinelli, & Pamela, I. S. (2023). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Model Project Based LearningPada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 16151–16164.

Pramintari, R. D., & Triyanih, S. (2021). PERANAN MODEL THINK TALK WRITE (TTW) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN PKn MATERI HAK & KEWAJIBAN TERHADAP LINGKUNGAN SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 128.

Primadoni, A. B., & Muslim, R. I. (2023). FAKTOR RENDAHNYA KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF DALAM MENCIPTAKAN INOVASI BARU. 08(3), 958–966.

Ruhimat. (2021). Penerapan Pembelajaran Synectics Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Dalam Membuat Puisi Sederhana Melalui Pembelajaran Daring. Edutech, 20(2).

Sari, E. N. I., Chaidaroh, U., & Sirojudin, D. (2020). Efektivitas Media Explosion Magic Box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Mata Pelajaran Fikih di MA Al- Ihsan Kalikejambon. Journal of Education and Management Studies (JoESM), 3(6), 31–38.

Sihayah, A. F., Wulan, B. R. S., & Dewi, G. K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Tema 4 Subtema 1 kelas V SD. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2449–2456. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3760.

Sugiono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhelayati, dkk. (2023). PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DAN SOSIAL (IPAS). Langsa: Yayasan Kita Menulis.

Published
2024-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 38 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 13 times