Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Kartu Uno Pada Mata Pelajaran IPA Materi Ekosistem

  • Devi Agustriyani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Nana Hendracipta Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • A. Syachruroji Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Abstract

This development research aims to develop a product in the form of Uno cards as a learning medium that contains science lessons on ecosystem themes with feasibility tests and student responses. The research method uses the Research and Development (R&D) method with 3D design including Definition, Design and Development. The research instrument is a questionnaire with a Likert scale for feasibility testing by a team of experts and a student response questionnaire. The results of the feasibility test for the Uno card learning media by a team of material experts were assessed as very feasible reaching 85%, media experts assessed it as very feasible reaching 85% and language experts assessed it as very feasible reaching 88%. The average result of all validators is 86% in the very feasible category. Product trials were carried out on grade 5 students at SD Negeri Merak III in the even semester of the 2023/2024 academic year. The results of the student response test reached the very good category of 85%. Based on the results of expert validation and limited trials on students, the Ukos card game media can be a learning media that is suitabel for use in the learning process in schools.

Keywords: Development, learning media, uno card, ecosystem

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ancer, T., Sidabutar, U.B., & Aritonang, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Menggunakan Appype Pada Mata Pelajaran Instalasi Tenaga Listrik Kelas XI TITL SMK. JUPENTUS: Jurnal Pendidikan Teknologi dan Sains, 1 (1), 22-30.

Andriana. E., dkk. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ludo untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di SDN Gunungcupu 1 Pandeglang, JPEE: Journal of Professional Elementary Education, 1 (2), 92-98.

Anggraini, D. (2019). Pengembangan Kartu uno Bundo untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPS Peserta didik Kelas IV SDN Bantulan. Basic Education, 8 (10), 1013-1024.

Aulya, R., Zulyusri, & Rahmawati. (2021). Media Pembelajaran Berbentuk Kartu dengan Metode Permainan UNO pada Materi Protista. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5 (3), 421-428.

Fitriani, A.N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Perpindahan Kalor Materi Panas dan Transfer SD Kelas V, Sistem-Among:Junal Pendidikan Sekolah Dasar, 1 (1), 1-11.

Kamalia, L., & Subrata, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu uno untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Sandhangan Swara Peserta didik Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 10 (5), 1127-1136.

Khasanah, S.N., Hendracipta, N., & Andriana, E. (2023). Pengembangan Media Permainan Edukatif Jenga Pintar (Jetar) Tema Ekosistem untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. EDUKASI:Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 15 (2), 213-230.

Kibtiah, M., Hendracipta, N., & Andriana, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fun Thinkers Book Materi Peristiwa Alam yang Terjadi Di Indonesia Di Kelas V Sekolah Dasar. PRIMARY:Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 10 (4), 829-835.

Kumala, S.A., Sumarni, R.A., & Widiyatun, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan UNO Stacko pada Materi Fisika Kelas X. Navigation Physics:Journal of Physics Education, 2 (1), 14-20.

Laduni, J.F., & Desyandri. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Uno “Budin” Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4 (1), 1149-1159.

Muliawati.S.N., Syachruroji, A., & Rokmanah, S. (2023). Pembelajaran Kolaborasi untuk Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (1), 1-6.

Novitasari, A., Andriana, E., & Rokhmanah, S. (2023). Implementasi Media Permainan Tradisional Engklek dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9 (5), 1781-1789.

Paramita, A.R., & Damayanti, M.I. (2019). Pengembangan Media Kartu uno untuk Pembelajaran Menulis Narasi Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (5), 3317-3326.

Purnamasari, A. E., Syachruroji, A., & Hendracipta, N. (2021). Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Keterampilan Proses pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, 5 (3), 1-13.

Rahmawati, R., dkk. (2019). Peran Permainan Kartu Uno dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. BioEdUIN:Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9 (2), 64-75.

Roisuttaqillah, M. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Kartu uno untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Penggolongan Hewan Berdasarkan Makanannya Kelas 5 SD Badean 03 Bangsalsari Jember. Skripsi. Malang:Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Sari, E.R., Rohman, F., & Effendi. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran UNO Physics Card Menggunakan Model Pembelajaran Team Games Tournament Materi Gaya dan Hukum Newton. U-Teach:Journal Education of Young Physics Teacher, 3 (1), 1-6.

Sirait, J. E. 2021. Analisis Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Keberhasilan Pembelajaran Di Sekolah Dasar Bethel Tanjung Priok Jakarta Utara. Diegesis:Jurnal Teologi, 6 (1), 49-69.

Srintin, A.S., dkk. (2019). Pengembangan Media Permainan Kartu UMINO pada Pembelajaran Matematika Operasi Bilangan Bulat. Jurnal Cendekia:Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (1), 126-135.

Syachruroji, A., dkk. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas 3 Muatan Pelajaran IPA Di SDN Kebaharan 2. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2 (1), 13-21.

Wibowo, E. W., Abdillah, & Nugroho, W. (2020). Pengembangan Media Game Edukasi berbasis Macromedia flash Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Di Kelas IV SD NU Sleman. EDUKASI:Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 12 (2), 105-118.

Zulfifah, R., & Nurhasana, P.D. (2023). Pengembangan Media UNO pada Mata Pelajaran IPA Kelas 5 SD Negeri 35 Palembang. Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8 (2), 5565-5573.

Published
2024-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 106 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 83 times