PEMANFAATAN MEDIA DADU BERGAMBAR DALAM PEMBELAJARAN MENULIS KARANGAN TEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS IV SDN MLATIHARJO 2
Abstract
The use of pictorial dice media is an innovative approach in learning to write descriptive text essays. This research aims to provide a description of the benefits of pictorial dice media in learning to write descriptive text essays for class IV students at SDN Mlatiharjo 2. This research uses a qualitative descriptive research type with research subjects namely class IV teachers and class IV students at SDN Mlatiharjo 2, while the object is dice. pictorial. Data collection techniques in this research used observation, interview and documentation techniques. Data analysis techniques use data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Data validity techniques use source triangulation to obtain different evidence through interviews, observations and documentation. Based on this research, the results show that using picture dice has benefits in writing descriptions, namely that it can develop new ideas, increase student creativity, help enrich student vocabulary, and help students understand the structure of writing descriptive text. Therefore, the use of pictorial dice media can be used as an effective strategy in students' learning to write descriptive text essays.
Downloads
References
Adawiah, R. (2023). Penerapan Media Teka-Teki Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Anak Kelompok B Usia 5–6 Tahun Di Sps Taam Annuur. Al-Marifah| Journal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 167-178.
Afrizal, D. Y. (2020). Media Sosial Instagram sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Prosiding Samasta Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 62–66.
Aji, R. S. (2013). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Dengan menggunakan Media Gambar Siswa Kelas IV SD Singosaren Banguntapan Bantul Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: FIP UNY.
Alawia, A. (2019). Penerapan Media Gambar Lingkungan Sekitar dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi di Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 147–158.
Analaris, Y., Wardana, D., & Info, A. (2022). Pemanfaatan Media Dadu Kata Bergambar sebagai Alternatif Media Pembelajaran Membaca Permulaan Kelas II SD. 2(1), 130–139.
Asmara, D. N., Nurlaila, N., & Efendi, R. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Dadu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 4172-4182.
Aswat, H., Basri, M., Kaleppon, M. I., & Sofian, A. (2019). Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Gambar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 11.
Erviana, Yeni. Munifah, Siti. Mustikasari, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Kata Dengan Ape Dadu Cerdas. Jurnal Mentari, 1(2), 94–102.
Fatimah, (2023). Efektivitas Penggunaan Media Dadu Terhadap Kemampuan Mengenal Alfabet Anak Di TK Melati Taipabu Kabupaten Wakatobi Sulawesi Tenggara. Skripsi. Makassar: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Alauddin Makassar.
Hadianti, Y. (2021). Implementasi Pembelajaran Daring Melalui Aplikasi Zoom Cloud Meetings Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Hanadiah, H., & Rohmalina, R. (2023). Media Dadu Kata Bergambar Quick Response Code Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 6(5), 469-475.
Hewi, L. (2020). Pengembangan Literasi Anak Melalui Permainan Dadu Literasi Di TK AL-Aqsho Konawe Selatan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 112.
Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22.
Izzulhag, F. (2022). TADIKA (Teks Deskripsi dan Ular Tangga): gagasan dalam pengembangan media pembelajaran Bahasa Indonesia. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan,Humaniora(SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp.396-401).
Mualifah, S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Media Dadu Bergambar Pada Anak Kelompok B1 TK Perwanida Karangrejo Kecamatan Ngasem Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2015/2016.
Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Eksploratif Komunikasi Exploratory Research in Communication Study. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(1), 65–74.
Rohani, R. (2020). Media Pembelajaran. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Samini, E., & Suendarti, M. (2020). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Teks Narasi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(01), 27-34.Salawati, & Sumarni. (2022). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bagi Siswa Kelas 2 Di Mi Al-Hijrah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 52–61
Syafira, A (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Kreatif Dadu Cerita (Durita) Untuk Meningkatkan Kemampuan Bercerita Siswa.
Umam, N. K., & Firdausa, A. R. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi dengan Media Gambar Seri Siswa Sekolah Dasar. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2(1)), 42–48.
Wahyuningsih, E. T., Santa, S., & Suchyadi, Y. (2021). Pengaruh Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 238–244.
Wibowo, D. C., Sutani, P., & Fitrianingrum, E. (2020). Penggunaan media gambar seri untuk meningkatkan kemampuan menulis karangan narasi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 51-57.
Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147-153.