Analisis Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas IV di SDN Paninggaran

  • Dadang Cunandar STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Siska Isnaiyah Pebriani STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Atang Sutisna STKIP Muhammadiyah Kuningan

Abstract

Analysis of the ability to write poetry is an activity to describe students' poetry writing abilities seen from various aspects of ability. These aspects include imagination, diction, explanation, themes, and mandates. In poetry there are goals and elements in poetry. This study aims to determine the poetry writing skills of grade IV SDN Paninggaran students. This research is a qualitative research. The subjects in this study were the fourth grade homeroom teacher and the fourth grade students. The number of students in grade IV SDN Paninggaran is 35 students. This data was collected through interviews and documentation. The results of this study indicate that the ability to write poetry of fourth grade students is that most grade IV students like learning poetry and are able to write poetry but students find it difficult to put ideas into writing and determine how it is stanzas, lines, rhymes, determining pauses and intonations but from the mandate aspect tends to provide advice to the reader.

Keywords: Writing Skills, Poetry

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Yunus. 2013. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama
Adawiah, S. R., Pertiwi, L. L., Sukawati, S., & Firmansyah, D. (2018). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Teknik Onomatope di MA Tanjungjaya. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 897-904.
Aju, Hepta. 2014. Analisis Kemampuan Menulis Puisi Anak pada siswa kelas V di SD Negeri 20 Kota Bengkulu. Skripsi Universitas Bengkulu
Dalman, 2016. Keterampilam Menulis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Fitri, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Metode Kooperatif Tipe Think Pair Share (Berfikir, Berpasangan, dan Berbagi) Pada Siswa Kelas VII SMP NEGERI 4 BULUKUMBIA RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 10(1).
Hidayat, C. A., Rustono, W. S., & Bakhraeni, R. (2016). Analisis Unsur Intrinsik Puisi Tema Guru Karya Siswa Kelas V SDN 1 Nagasari. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 24-32.
Kurnia, Rita. 2019. Bahasa Anak Usia Dini. Yogyakarta: Dee Publish (Grup Penerbitan CV Budi Utama)
Kusmayadi, Ismail. 2007. Think Smart Bahasa Indonesia kelas XII SMA/MA Program Bahasa. Bandung: Grafindo Media Pratama
Lazuardi, D. R., & Murti, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Model Pembelajaran Quantum Tipe VAK (Visual, Audiovisual, Kinestetik). Jurnal KiBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaranz), 2(1), 87-95.
Makinuddin, dkk. 2006. Analisis sosial bersaksi dalam Advokasi Irigasi. Bandung: Yayasan AKATIGA
Maksum, Ali. 2012. Metodologi Penelitian. Surabaya: Unesa University Press
Munirah. 2015. Pengembangan Keterampilan Menulis Paragraf. Yogyakarta: CV Budi Utama
Mulyoto, dkk. 2015. KONFERGENSI. Semarang: Universitas Sebelas Maret
Mustapa, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi melaui Teknik Mind Map Siswa Kelas Viia Smp Negeri 1 Parigi Kabupaten Parigi Moutong. BAHASANTODEA, 3(1).
Pangestuti, I. (2016). Efektifitas Strategi Genius Learning terhadap Keterampilan Menulis Narasi siswa Kelas V SDN Kebrawon 1/437 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).
Rosidi, Imron. 2009. Menulis Siapa Takut. Yogyakarta: Kanisius (Anggota IKAPI)
Shaifuddin, M., & Sriyanto, M. I. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Metode Concept Sentence. Didaktika Dwija Indira, 1(4).
Sari, F. S., Saleh, M., & Taufik, M. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN MENULIS PUISI BERDASARKAN UNSUR INTRINSIK DENGAN PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 12 MAKASSAR (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR).
Sulistyorini, D. (2010). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Media Gambar pada Siswa kelas V SDN Sawojajar V Kota Malang. J-TEQIP. Jilid, 1(1),12-19.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R dan D). Bandung: CV ALFABETA
Tarigan, Guntur. 2008. Menulis sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung
Yunus, Muhamad. 2008. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka
Zainudin, Z. (2013). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bagi Siswa Kelas IV SDN1 Dongko dengan Metode Praktek. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(9), 109111
Published
2024-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 26 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 13 times