Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Materi Keliling dan Luas Bangun Datar

  • Luluk Zakiatus Sholikhah Universitas Muria Kudus
  • Heny Oktaviana Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muria Kudus
  • Lovika Ardana Riswari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muria Kudus

Abstract

This study aims to analyze the math problem solving skills of fourth grade students at SDN 1 Gunung Panti. The method used is Descriptive Qualitative which aims to describe the math problem solving skills of fourth grade elementary school students related to word problems about the area and circumference of flat shapes. The population of this study consisted of 15 fourth grade students at SDN 1 Gunung Panti. The research subjects consisted of 3 students who were selected purposively from the population. Research data was collected through documentation in the form of student answers. The results of the analysis show that there are differences in mathematical abilities between these students. Outstanding students were able to solve all the questions well. Students with moderate achievement show sufficient ability, although there are some errors. Low achieving students still have difficulty in solving word problems about the perimeter and area of ​​flat shapes. Therefore, some students still need guidance from researchers in solving math problems related to the circumference and area of ​​flat shapes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, A., & Kurniawati, K. R. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika topik pecahan ditinjau dari gender. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 2(2), 118-122.

Astutiani, R. (2019). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Pemecahan Masalah Polya. Mathematics Education Journal.

Santi, C., Helmon, A., & S E. (2021). Pembelajaran Pemecahan Masalah Matematika Di Sekolah Dasar: Masalah Dan Upaya Yang Dapat Dilakukan. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 31-40.

Sutisna, A. (2021). Metode Penelitian Kualitatif Bidang Pendidikan. Jakarta. UNJ press.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Firmansyah, M., & Masrun, M. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas-Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156-159.

Lenaini, I. (2021). Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33-39.

Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., & Hidayat, W. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa mtsn dengan menggunakan metode open ended di Bandung Barat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 178-186.

Riswari, L.A., dan Ermawati, D. (2023). Penalaran dan Pemecahan Masalah Matematis. Kudus. Badan Penerbit Universitas Muria Kudus.

Dr. Anan Sutisna, M. P. · 2021. (2021). Metode Penelitian Kualitatif Bidang Pendidikan. Jakarta . UNJ PREES.

Rahmawati, P., & Apsari, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Perbatasan Entikong (Indonesia-Malaysia). Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 1-14.

Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2020). Pengaruh Problem Based Learning Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028-1034.

Septian, A., & Rahayu, S. (2021). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pendekatan problem posing dengan Edmodo. Prisma, 10(2), 170-181.

Silvi, F., Witarsa, R., & Ananda, R. (2020). Kajian Literatur tentang Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3360–3368.

Thalib, M. A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 5(1), 23-33

Published
2023-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 105 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 157 times