Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SD Kelas IV Pada Materi Bilangan Bulat : Studi Kasus di SD Pasucen 02

  • Diah Fatmasari Unniversitas Muria Kudus
  • Nabila Khoirunnisa Universitas Muria Kudus
  • Lovika Ardana Riswari Unniversitas Muria Kudus

Abstract

The purpose of this study was to find out and analyze students' mathematical reasoning abilities through integer problems. This research uses a qualitative approach with a case study approach. Data collection technique using purposive sampling. Out of 20 students in grade IV SD Pasucen 02, only 3 students were used as informants, selected based on criteria of high, medium and low ability. The research provided mathematical reasoning questions which were analyzed based on the results and student answers. The results showed that 1 student met the high ability criteria, 1 student met the medium ability criteria, 1 student met the low ability criteria.

Keywords: Mathematical Reasoning Ability, Integer, Elementary School Students Class IV

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astiana, Y., Wardana, M. Y. S., & Subelkti, EL. EL. (2021). Analisis Kelmampuan Pelmelcahan Masalah Dalam Melnyellelsaikan Soal Celrita Pelcahan. Melndidik: Jurnal Kajian Pelndidikan dan Pelngajaran, 7(1), 54-59

Afinadhita, K. R., & Abadi, A. P. (2022). Studi Litelratur: Kelmampuan Pelnalaran Matelmatis Siswa dalam Melnyellelsaikan Soal Belrbasis Masalah. JPMI (Jurnal Pelmbellajaran Matelmatika Inovatif), 5(3), 907-914.

Hajar, S. S., Sofyan, S., & Amalia, R. (2021). Analisis Kelmampuan Pelnalaran Matelmatis Siswa Dalam Melnyellelsaikan Soal Opeln-ELndeld Ditinjau Dari Kelcelrdasan ELmosional. Jurnal Ilmiah Matelmatika Relalistik, 2(2), 32–36.

Padang, F. T. H., Fuad, Y., & ELkawati, R. (2018). Relasoning Belhaviors of Mathelmatics Difficultiels Studelnts in Solving Multiplication Intelgelrs. In Mathelmatics, Informatics, Scielncel, and ELducation Intelrnational Confelrelncel (MISELIC 2018) (pp. 262-265). Atlantis Prelss.

Hidayatullah, M. S., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Analisis Kelmampuan Pelnalaran Ditinjau dari Kelmampuan Pelmelcahan Masalah Matelmatis Muhammad. Intelrnational Journal of ELlelmelntary ELducation, 2(2), 93–102.

Kasturi, K., Ma’rufi, M., & Nurdin, N. (2022). Pelmbellajaran Matelmatika Belrbasis Masalah Untuk Melningkatkan Kelmampuan Pelnalaran Matelmatika Dan Motivasi Bellajar Siswa Kellas IV Sd. Proximal: Jurnal Pelnellitian Matelmatika Dan Pelndidikan Matelmatika, 5(1), 82–90.

Murwatiningsih, EL., Wahyudi, W., & Seltiawan, Y. (2019). ELfelktivitas Modell Think Talk Writel Dan Think Pair Sharel Telrhadap Pelningkatan Kelmampuan Komunikasi Matelmatis Siswa Kellas 4 Sd. Satya Widya, 35(1), 42–53.

Nizammudin, M., Sukamto, S., & Priyanto, W. (2022). Analisis Kelmampuan Disposisi Dan Kelmampuan Pelnalaran Matelmatis Siswa Kellas Iv Pada Matelri Bangun Datar Di Sd Nelgelri. Wawasan Pelndidikan, 2(1), 566–573.

Putra, & Nurfauziah. (2018). P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 1–6.

Purwanti, S., Syofiana, M., & Risnanosanti, R. (2020). Soal telntang bilangan bulat untuk melngukur kelmampuan pelnalaran matelmatis. Jurnal Pelndidikan Matelmatika Raflelsia, 5(2), 145-152.

Rachma, D. M., Ardianti, S. D., & Zuliana, EL. (2022). Tingkat Kelmampuan Pelnalaran Matelmatis Siswa Kellas IV Ditinjau Dari Gelndelr Di SD N Galiran. WASIS : Jurnal Ilmiah Pelndidikan, 3(2), 108–112.

Riswari, L. A., Sari, A. C., & Suryanto, H. (2023). Analisis Kelmampuan Pelnalaran Matelmatis Pada Matelri Opelrasi Hitung Campuran Selbagai Implelmelntasi Dalam Kelhidupan Selhari-hari. Jurnal Tarbiyah dan Ilmu Kelguruan Bornelo, 4(3), 233–242.

Riswari, L. A., & ELrmawati, D. (2022). Pelnalaran dan Pelmelcahan Masalah Matelmatis. Kudus: Badan Pelnelrbit Univelrsitas Muria Kudus.

Tukaryanto, T., Helndikawati, P., & Nugroho, S. (2018). Pelningkatan kelmampuan pelnalaran matelmatik dan pelrcaya diri siswa kellas x mellalui modell discovelry lelarning. In PRISMA, Prosiding Selminar Nasional Matelmatika (Vol. 1, pp. 656-662).

Yanti, EL., & Riswari, L. A. (2022). Bimbingan Bellajar Untuk Melningkatkan Kelmampuan Belrhitung Melnggunakan Meltodel Jarimatika Pada Siswa Kellas III. Janacitta, 5(2).

Published
2023-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 107 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 93 times