Pengaruh Membaca Cerpen Terhadap Minat Baca Siswa Kelas 4 SDN Wergu Kulon

  • Oktaviana Dwi Rahmadhani Universitas Muria Kudus
  • Luluk Zakiatus Sholikhah
  • Umi Virgianti
  • Sherly Arinda May Listy
  • Dicky Amirul Hasan
  • Anggieta Yesenia Nirwana

Abstract

The purpose of this study was to determine the extent to which reading short stories can influence the reading interest of fourth grade students at SD 1 Wergu Kulon. To find out whether the fourth grade students' interest in reading at SD 1 Wergu Kulon has increased after being involved in reading short stories. The research was started by giving an instrument in the form of a questionnaire sheet to 13 fourth grade students and then doing it to test students' initial understanding in reading. This is influenced by several factors, one of which is internal factors that come from themselves, such as interest and awareness. Questionnaires filled out by students, it was found that more girls like reading than boys.

Keywords:

Short Stories, Reading, Elementary School

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrizal, M., & Lestari, G. (2020). Hubungan Antara Pengelolaan Pembelajaran dengan Tingkat Kepuasan Peserta Didik di Lembaga Bimbingan Belajar Plus Ilham. Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 4, 40–50. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-luar-sekolah/article/view/29024

Arizal, J., & Ramadhani, S. (2022). Hubungan Minat Membaca Dengan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Siswa Kelas Xi Smk Swasta Swakarya Binjai Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Analisa Pemikiran Insaan Cendikia, 5(2), 76–88. https://doi.org/10.54583/apic.vol5.no2.102

Berti, A. (2019). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA CERPEN DENGAN METODE P2R DAN BERPIKIR-BERPASANGAN-BERBAGI. 3, 1234–1242.

Bismawati, T., Kurnia, R., & Puspitasari, E. (2021). Perbedaan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Laki-Laki dan Perempuan Usia 5-6 Tahun di TK Al-Munawarah Kecamatan Merbau Kabupaten Kepulauan Meranti. 5.

Fahma Balqis, A., Rizky Ananda, E., Rizky Wanindi, R., & Sofia, W. (2021). Analisis Faktor Minimnya Minat Membaca Siswa Di Kelas Vi Sdit Daarul Istiqlal Kecamatan Patumbak Kabupaten Deli Serdang. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 11(3), 250–255. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v11i3.29137

Hardianti, N., & Marpaung, M. P. (2021). Pengaruh Efikasi Diri, Motivasi Belajar Dan Minat Baca Terhadap Hasil Belajar Speaking Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan, 22(1), 46–57. https://doi.org/10.33830/jp.v22i1.976.2021

Magdalena, E. (2020). Upaya Meningkatkan Minta Baca Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN Dan KONSELING, 2.

Nurhaidah, M. I. M. (2016). DAMPAK RENDAHNYA MINAT BACA DIKALANGAN MAHASISWA PGSD LAMPEUNEURUT BANDA ACEH SERTA CARA MENINGKATKANNYA Nurhaidah,. JURNAL PESONA DASAR, 3(4), 1–11.

Nurjanah. (2013). Minat Baca Siswa Di Smp N 1 Semanu Kabupaten Gunungkidul Tahun 2018. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Pgsd, P. S., Komputer, F., & Waluyo, U. N. (2021). Jurnal perseda. IV(1), 31–34.

Putri, S. (2020). Pemanfaatan Internet untuk Meningkatkan Minat Baca Mahasiswa PLS IKIP Siliwangi. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 91. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i2.3700

Rahmawati, N. D. (2017). Hubungan Minat Baca dan Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan MengidentifikasiI Latar Cerpen Siswa Kelas IV SDN Gugus Drupadi Kota Semarang.

Saputri, E. D. (2021). PENGARUH MINAT MEMBACA TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IX SMP NEGERI 9 PADANG. Frontiers in Neuroscience, 14(1), 1–13.

Setianingtias, R., Baiquni, M., & Kurniawan, A. (2019). Pemodelan Indikator Tujuan Pembangunan Berkelanjutan Di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 27(2), 61–74. https://doi.org/10.14203/jep.27.2.2019.61-74

Sholichah, A. S. (2018). Teori-Teori Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 23. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.209

Stit, S., Nusantara, P., & Ntb, L. (2021). KETRAMPILAN MEMBACA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD / MI. 5, 1–12.

Sulfasyah, S., & Arifin, J. (2017). Implikasi Pendidikan Nonformal Pada Remaja. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 4(2), 1–8. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.506

Suprapno, H. (2015). Jurnal Pena Indonesia (JPI) Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra, dan Pengajarannya. Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 79–95.

Published
2023-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 140 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 182 times