Systematic Literatur Review: Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19

  • Nabila Siti Khoirunnisa Universitas Muria Kudus
  • Sayyidatul Munnah Universitas Muria Kudus
  • Intan Suryaningsih Universitas Muria Kudus
  • Muhammad Gilang Ramadhan Universitas Muria Kudus
  • Fina Fakhriyah Universitas Muria Kudus
  • Erik Aditia Ismaya Universitas Muria Kudus

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of online learning on the learning interest of elementary school students during the Covid-19 pandemic. This research uses the systematic literature review (SLR) method which aims to examine the literature on the effect of online learning on students' learning interest during the Covid 19 pandemic. Teaching in elementary schools in this study is all the time with parental guidance. Students study online via whatsapp and collect assignments directly. The results of this study indicate that online learning during the Covid-19 pandemic has affected various aspects of students, including the level of thinking, communication skills, technological abilities has decreased, this is due to a lack of parental guidance and the facilities they have. have is the reason for this not optimal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badriyah, I. R., Akhwani, A., Nafiah, N., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Model Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3651–3659.

Diana, Lamirin, & Siu, O. C. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa yang Beragama Buddha pada Masa Covid-19 di Sekolah Dasar Maitreyawira Kelas VI Tahun 2020/2021. Prosiding Bodhi Dharma, 1(1–9), 1–9.

Gularso, D., Suryantari, H., Rigianti, H. A., & Martono. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Kemampuan Anak Usia Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 7(1), 100–118. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.15890

Hasanah, N., & Suyadi. (2020). Jurnal Riset Pendidikan Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207–213.

Iryanto, N. D. (2021). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.

Jamila, Ahdar, & Natsir, E. (2021). Problematika Guru dan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di UPTD SMP Negeri 1 Parepare. L Ma’ Arief: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(2), 101–110.

Junianto, T. (2022). Pembelajaran PJOK kondisi pandemi covid-19 pada siswa sekolah dasar. Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia (JOPI), 1(2), 203–212. https://doi.org/10.54284/jopi.v1i2.28

Kurniasari, A. et al. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (BDR). Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 246–253.

Nova Eli Herani. (2021). Pemanfaatan Video Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(1), 58–66.

Nuryanti, A., Prasetyowati, I., A, M. Z., Satiti, E. M., Ristanti, F., Lestari, E. W., & Hafida, S. H. N. (2021). Adaptasi Siswa Terhadap Proses Pembelajaran Sebagai Bentuk Upaya Mitigasi Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 60–65.

Oktaviani, N., Abidin, F. A., Yuanita, R. A., & Cahyadi, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Berdasarkan Perspektif Guru Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(2), 86–93. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n2.p86-93

Palupi, T. N. (2021). Tingkat Stres Ibu Dalam Mendampingi Siswa-Siswi Sekolah Dasar Selama Belajar Di Rumah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia, 10(1), 36–48.

Rahayu, S., & Bintang Kejora, M. T. (2022). Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembelajaran Online di Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Pendidikan, 10(1), 89–103. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v10i1.1253

Ridha, M., Firman, & Desyandri. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 154–162.

Ridha, M., Mutiaramses, & Gistituati, N. (2021). Penggunaan Ponsel Cerdas Oleh Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1931–1940.

Ruhama, I. A., & Erwin, E. (2021). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(5), 3841–3849. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1422

Saputri, T. N. R., & Mukmin, B. A. (2021). Analisis Implementasi Karakter Mandiri Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19 Berbasis Media Asinkronus. Jurnal Basicedu, 5(4), 2045–2053.

Simbolon, M. E. M., Rakhman, A., & Nurhalimah. (2021). Dampak Pandemic Covid-19 Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan Sekolah Dasar Kepulauan Bangka Belitung. Jurnal Master Penjas & Olahraga, 2(1), 74–83.

Siti, L. (2020). Persepsi Orang Tua Mengenai Pembelajaran Online di Rumah Selama Pandemi Covid-19. Dealektik, 2(2), 69–73.

Sutriyani, W. (2020). Studi pengaruh daring learning terhadap minat dan hasil belajar matematika mahasiswa pgsd era pandemi covid-19, 155–165.

Published
2023-09-01
Section
Articles
Abstract viewed = 109 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 100 times