Analisis Kemampuan Literasi Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum

  • Tressa Linanda Universitas Pendidikan Indonesia
  • Deri Hendriawan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Kampus Daerah serang, Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

The National Assessment consists of a Minimum Competency Assessment (AKM), a Character Survey and a Learning Environment Survey. Literacy skills in AKM consist of informational text content and fictional texts by emphasizing students to be able to understand, evaluate, and reflect on texts on questions with the aim of developing individuals to be able to develop themselves optimally as Indonesian citizens. The location of this research was carried out by SD Negeri Lilang with the aim of identifying the reading literacy skills of fifth grade students in solving Minimum Competency Assessment simulation questions. The research approach used is a qualitative approach with content analysis methods. The subjects in this study were the researchers themselves. The object of the research is a simulation test sheet for class V students as many as 30 students. Data collection was carried out in this study using tests, interviews and documentation. The literacy ability of class V students got the results that from 30 students, as many as 20 students or 66.67% were in moderate ability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Astiah, H., Zaqiah, Q. Y., & Supiana, A. (2021). Implementasi Kebijakan Asesmen Kompetensi Minimum (AKM): Analisis Implementasi Kebijakan AKM. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 1(2), 128-134. Diambil kembali dari http://ejournal.stit-alquraniyah.ac.id/index.php/jpia/

Cahyanovianty, A. D., & Wahidin. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi Peserta Didik Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1439-1448.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementrian Pendidikan Kebudayaan. 2019. Panduan Gerakan Literasi di Sekolah Dasar.Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementrian Pendidikan Kebudayaan

Iman, N., Usman, N., & Bahrun. (2021). Impelentasi Kebijakan sekolah Dasar dalam Menghadapi Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian, dan Pengembangan, 6(2), 250-260. Diambil kembali dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Indriyani, V., Zaim, M., Atmazaki, & Ramadhan, S. (2019). Literasi Baca Tulis dan Inovasi Kurikulum Bahasa. Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 5(1), 108-111.

Kepala Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan. 2019. Indeks Aktivitas Membaca 34 Provinsi. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Meriana, T., & Murniati, E. (2021). Analisis Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 110-116. Diambil kembali dari https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.7

Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Patriana, W. D., Sutama, & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhamadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413-3430. Diambil kembali dari https://jbasic.org/index.php/basicedu

Permendikbud ristek Nomor 17 Tahun 2021 Tentang Asesmen Nasional

Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. 2020. AKM dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jakarta: Kementrian Pendidikan, Riset dan Teknologi.

Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. 2021. Lembar Tanya Jawab Asesmen Nasional. Jakarta: Kementrian Pendidikan, Riset dan Teknologi.

Rijali, A. (Analisis Data Kualitatif). 2018. Jurnal Alhadarah, 17(33), 81-94.

Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62.

Sari, D. R., Lukman, E. N., & Muharram, M. R. (2021). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Asesmen Kompetensi Minimum-Numerasi Sekolah Dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 153-162. Diambil kembali dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia

Toruan, R. R. (2021). Partisipasi Guru dan Orang Tua Dalam Menggalakkan Literasi Pada Kalangan Pelajar. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 21-27.

Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan Minat Baca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3, pp. 26-28.

Yuliandari, R. N., & Hadi, S. (2020). Implikasi Asesmen Kompetensi Minimum dan Survei Karakter terhadap Pengelolaan Pembelajaran SD. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 5(2), 203-218.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Zahrudin, M., Ismail, S., & Zakiah, Q. Y. (2021). Policy Analysis of Impelementation of Minimum Competency Assesment as an Effort to Improve Reading Literacy of Student In School. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 83-91. Diambil kembali dari http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria

Published
2022-08-31
Section
Articles
Abstract viewed = 202 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 118 times