MENINGKATKAN KEMAMPUAN KONEKSI DAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SMP DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING
Abstract
Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa di salah satu SMA Negeri di
Kabupaten Kuningan sedangkan sampel adalah siswa kelas XI IPA dengan
mengambil dua kelas, satu kelas sebagai kelas kontrol dan satu kelas sebagai kelas
eksperimen. Dari hasil pembelajaran yang menggunakan metode penemuan
terbimbing dan setelah data dianalisis, diperoleh hasil siswa yang mendapat
pembelajaran dengan metode penemuan terbimbing memperoleh peningkatan
kemampuan koneksi matematis yang lebih baik dibanding siswa yang belajar
matematika dengan pembelajaran konvensional. Siswa yang mendapat pembelajaran
dengan metode penemuan terbimbing memperoleh peningkatan kemampuan
pemecahan masalah matematis yang lebih baik dibanding siswa yang belajar
matematika dengan pembelajaran konvensional serta terdapat hubungan yang saling
mempengaruhi antara kemampuan koneksi dengan kemampuan pemecahan
masalah matematis siswa yang mengikuti pembelajaran melalui metode penemuan
terbimbing.
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.