MENINGKATKAN KEMAMPUAN ANALOGI DAN GENERALISASI MATEMATIS SISWA SMA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN GUIDED INQUIRY
Studi Kasus Di Kelas X SMA Negeri 2 Kuningan Kabupaten Kuningan
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui terdapat atau tidaknya implikasi yang positif antara Model Pembelajaran Guided Inquiry terhadap Kemampuan Analogi dan Generalisasi Matematis Siswa SMA. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 2 Kuningan 2014/2015. Pemilihan sampel diambil secara acak sederhana untuk menentukan kelas eksperimen dan kelas kontrol. Sampel yang digunakan pada kelas eksperimen sebanyak 39 orang siswa dan kelas kontrol sebanyak 41 orang siswa. Teknik analisis data menggunakan uji -t untuk menguji hipotesis statistik. Hasil pengujian hipotesis menunjukan bahwa terdapat perbedaan kemampuan analogi dan generalisasi antara siswa pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Selanjutnya, dari hasil analisis diketahui bahwa kemampuan analogi dan generalisasi siswa yang pembelajarannya menggunakan Guided Inquiry lebih baik dari siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional. Hal ini dimungkin bahwa peningkatan kemampuan representasi matematik siswa dipicu oleh model Guided Inquiry yang dalam pelaksanaan pembelajarannya selalu memperhatikan prisip dan karakteristik konstruktivis.
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.