PENERAPAN PENDEKATAN PROBLEM SOLVING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA
Studi Kasus Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Ciawigebang
Abstract
Regina Nurberlian (NIM: 113223036), Penerapan Pendekatan Problem Solving Untuk
Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Matematika merupakan
salah satu cabang ilmu pengetahuan yang dapat membentuk siswa berfikir nalar.
Salah satu pendekatan yang dapat meningkatkan kemampuan penalaran matematis
siswa dalam memecahkan suatu masalah adalah pendekatan problem solving
(pemecahan masalah). Metode penelitian yang digunakan adalah metode
eksperimen. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas VII di SMP Negeri 5
Ciawigebang tahun ajaran 2014/2015 dan sampelnya adalah siswa kelas VII.A
sebagai kelas eksperimen dan kelas VII.B sebagai kelas kontrol. Hasil penelitian
menunjukkan penerapan pendekatan problem solving lebih baik daripada model
pembelajaran konvensional karena dapat meningkatkan kemampuan penalaran
matematis siswa. Hal ini dibuktikan dengan peningkatan nilai rata-rata kelas
eksperimen lebih tinggi daripada kelas kontrol dimana nilai rata-rata yang awalnya
sebesar 40,26 meningkat menjadi 78,40. Sedangkan nilai rata-rata skor respon
siswa terhadap pembelajaran matematika dengan pendekatan problem solving
sebesar 3,44 yang menunjukan bahwa respon siswa terhadap pendekatan problem
solving positif
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.