PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA
Studi Kasus Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Ciwaru
Abstract
Novi Yulianti (NIM. 113223034), Penerapan Metode Pembelajaran Student Facilitator
and Explaining dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis
Siswa, Program Studi Pendidikan Matematika (PMTK), 2015. Matematika erat
kaitannya dengan kemampuan pemecahan masalah. Salah satu cara untuk
meningkatkan kemampuan pemecahan masalah adalah pembelajaran matematika
dengan metode pembelajaran Student Facilitator and Explaining. Metode penelitian
yang digunakan adalah metode eksperimen. Populasi penelitian adalah seluruh siswa
SMP Negeri 2 Ciwaru tahun ajaran 2014/2015 dan sampelnya adalah siswa kelas VIII
B sebagai kelompok eksperimen dan VIII C sebagai kelompok kontrol. Hasil
penelitian menunjukan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang
diajar dengan metode Student Facilitator and Explaining lebih baik dari Kemampuan
pemecahan masalah matematis siswa yang diajar dengan metode konvensional.hal
ini dapat dibuktikan dengan membandingkan nilai rata-rata postest kelompok
eksperimen dan kelompok kontrol dimana nilai rata-rata postest kelompok
eksperimen sebesar 72,75 lebih besar dari nilai rata-rata postest kelompok kontrol
sebesar 57,75. sedangkan nilai rata-rata skor respon siswa terhadap pembelajaran
matematika dengan metode Student Facilitator and Explaining sebesar 3,44 yang
menunjukan bahwa respon siswa terhadap metode Student Facilitator and Explaining
positif.
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.