PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP
Studi Kasus Siswa Kelas VIII SMP Negeri I Cigugur
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui terdapat atau tidaknya implikasi yang positif
antara kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dengan model
pembelajaran kooperatif NHT. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri I Cigugur
pada semester II tahun pelajaran 2014/2015. Pemilihan sampel diambil secara acak
berkelompok (cluster random sampling) untuk menentukan kelas eksperimen dan
kelas kontrol. Instrumen untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah siswa
dengan menggunakan tes tertulis berupa soal uraian, sedangkan untuk mengetahui
respon siswa terhadap pembelajaran dengan model kooperatif NHT dengan
menggunakan angket. Dari hasil analisis data awal maupun akhir sampel tersebut
berdistribusi normal dan homogen dan juga sampel sebelum perlakuan tidak ada
perbedaan yang signifikan. Untuk mengetahui perbedaan setelah perlakuan dari
kedua model pemebalajaran tersebut dugunakan uji t. Maka dengan kriteria uji
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.