PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA SMP MELALUI PEMBELAJARAN OPEN ENDED
Abstract
Penelitian ini membahas mengenai kemampuan pemahaman matematis siswa
SMP yang mengikuti pembelajaran open ended. Tujuan dalam penelitian ini adalah
untuk menelaah peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa yang
mengikuti pembelajaran open ended dan siswa yang mengikuti pembelajaran
ekspositori. Penelitian ini adalah penelitian kuasi eksperimen dengan desain
kelompok kontrol non ekuivalen. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII
salah satu SMP Negeri SATAP di Cirebon tahun ajaran 2014/2015. Sampel untuk
penelitian ini diambil dua kelas VII sebagai kelas eksperimen yang mendapat
pembelajaran open ended dan kelas kontrol yang mendapat pembelajaran
ekspositori dengan menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen yang
digunakan berupa soal tes kemampuan pemahaman matematis serta lembar
observasi aktivitas guru dan siswa. Analisis data dilakukan terhadap rerata gain
ternormalisasi antara dua kelompok sampel. Analisis data kemampuan pemahaman
dan pemecahan masalah matematis menggunakan uji-t. Berdasarkan hasil penelitian,
diketahui bahwa peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa yang
mendapat pembelajaran open ended lebih baik daripada siswa yang mendapat
pembelajaran ekspositori. Pelaksanaan pembelajaran open ended berjalan dengan
lancar, respon siswa dan guru juga baik.
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.