EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION (RME) TERHADAP KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA
Studi Kasus Di Kelas VII MTs Negeri Model Cigugur Kabupaten Kuningan
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui terdapat atau tidaknya implikasi yang
positif antara representasi matematik siswa dengan RME. Penelitian ini dilaksanakan
di MTs Negeri Model Cigugur 2014/2015. Pemilihan sampel diambil secara acak
sederhana untuk menentukan kelas eksperimen dan kelas kontrol. Sampel yang
digunakan pada kelas eksperimen sebanyak 39 orang siswa dan kelas kontrol
sebanyak 41 orang siswa. Teknik analisis data menggunakan uji -t untuk menguji
hipotesis statistik. Hasil pengujian hipotesis menunjukan bahwa terdapat perbedaan
kemampuan representasi matematis siswa pada kelas eksperimen dan kelas kontrol.
Selanjutnya, dari hasil analisis diketahui bahwa kemampuan representasi matematis
siswa yang pembelajarannya menggunakan RME lebih baik dari siswa yang
menggunakan pembelajaran konvensional. Hal ini dimungkin bahwa peningkatan
kemampuan representasi matematik siswa dipicu oleh RME yang dalam pelaksanaan
pembelajarannya selalu memperhatikan prisip dan karakteristik RME.
Downloads
Open Access
JUMLAHKU:Jurnal matematika ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of mathematics education.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is BY-NC-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.