Improving Learning Outcomes of Student’s Volleyball Arbitration using the Team Games Tournament Learning Model

Abstract

The purpose of this study is to improve the learning outcomes of student volleyball arbitration using the Team Games Tournament learning model. This study uses a class action research design from S. Kemmis and R. McTaggart involving 40 students. Data were taken using a test of learning outcomes then were analyzed through descriptive quantitative method. It showed that student learning outcomes have increased in the action of cycle 3.  The increasing of learning outcomes in cycle 1 to cycle 2 was 15% because the students were getting used to the TGT learning model and cycle 2 to cycle 3 was 62.5% because the educator, practitioners and the students collaborated intensely doing exercises, simulations and demonstrations so as to help them understand and practice how to referee the game of volleyball. Conclusion of this research is the TGT learning models with the practitioner’s involvement in the form of simulation and demonstration of arbitration can be applied by educators to improve students learning outcomes based on knowledge and skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asih, B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Melalui Teknik Bermain Guna Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X SMA N 1 Pundong. Yogyakarta: http://eprints.uny.ac.id/57566/1/LAPORAN%20SKRIPSI%20LENGKAP.pdf.

Aulia, F. (2016). Instrumen Penilaian Kinerja Wasit Bola Voli. Jurnal Sport Pedagogy, Volume 6 Nomor 1 , 7.

Awofala, A. O., Fatade, A. O., & Ola-Oluwa, S. A. (2012). Achievement in Cooperative versus Individualistic Goal-Structured Junior Secondary School Mathematics Classrooms in Nigeria. International Journal of Mathematics Trends and Technology, 3(1), 7-12.

Blegur, J., Wasak, M. R., & Manu, L. (2017). Penilaian Formatif Peserta Didik atas Kompetensi Pendidik dalam Proses Pembelajaran. Satya Widya, 33(2), 117-127. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p117-127.

Fajri, L., Martini, K. S., & Nugroho, A. (2012). Upaya Peningkatan Proses dan Hasil Belajar Kimia Materi Koloid melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) dilengkapi dengan Teka-Teki Silang bagi Siswa Kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Boyolali Pada Semester Genap Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 1(1), 89-96.

Francisko, E., Imran, & Puspitasari, I. D. (2013). Perbedaan Metode Konvensional dan Metode Bermain terhadap Partisipasi Belajar Penjas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(11), 1-15.

Hartanto, Y., Insanistyo, B., & Arwin. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments untuk Meningkatkan Keterampilan Teknik Passing Kaki Bagian Dalam Permainan Sepak Bola Pada Siswa Kelas X Teknik Informatika SMK Negeri 8 Bengkulu Utara. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 1(2), 68-74. DOI: https://doi.org/10.33369/jk.v1i2.3466.

Hary, V., & Firdiansyah, B. (2019). Model Latihan Menyerang Sepakbola Usia 16 Tahun. Juara: Jurnal Olahraga, 16.

Hidayati, N., & Muhammad, H. N. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Pada Materi Lompat Kangkang Dengan Model PembelajaranKooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) (Studi pada Siswa Kelas X-BB di SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan,, 2(2), 350-353.

Izzaty, R. E., Suardiman, S. P., Ayriza, Y., Purwandar, Hiryanto, & Kusmaryani, R. E. (2007). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pendidikan/Dr.%20Rita%20Eka%20Izzaty,%20S.Psi.,%20M.Si./Buku%20PPD-revisi%20akhir.pdf.

Jauhar, M. (2011). Implementasi PAIKEM: Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.

Khoiriah, D. S., & Yudiana, Y. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) terhadap Pembentukan Nilai-Nilai Kerjasama dalam Pembelajaran Permainan Hoki. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 1(1), 27-37. DOI: https://doi.org/10.17509/jpjo.v1i1.3661.

Kustiawan, A. A. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Smash Normal Bolavoli Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Colomadu Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal SPORTIF, 2(1), 13-35. DOI: https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v2i1.653.

Kusumadewi, O. N. (2016). Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran TGT Berpendekatan Multidimensi SPUR dengan Tinjauan Minat. Seminar Nasional Matematika (hal. 50-57). Semarang: Fakultas Matematika, Universitas Negeri Semarang.

Lestari, S. E., Hariyani, S., & Rahayu, N. (2018). Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. PI: Mathematics Education Journal, 1(3), 116-126. https://doi.org/10.21067/pmej.v1i3.2785.

Martindar, F. B., & Hartati, S. C. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Renang Gaya Bebas (Crawl) (Studi pada Siswa kelas X Jurusan Teknik Kapal Penangkap Ikan SMK Negeri 4 Probolinggo). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(1), 164-170.

Noviana, E., & Okimustava. (2016). Penggunaan Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar. JRKPFUAD, 3(1), 16-18. DOI: http://dx.doi.org/10.12928/jrkpf.v3i1.4541.

Nugroho, D. R., & Tuasikal, A. R. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe (Team Games Tournament) TGT terhadap Motivasi Siswa Mengikuti Pembelajaran Bolavoli di Kelas X SMAN 1 Panggul Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(1), 161-165.

Nurzaman, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri dan Konvensional terhadap Pembentukan Self-Esteem. JUARA: Jurnal Olahraga, 2(2), 151-161. https://doi.org/10.33222/juara.v2i2.42.

PBVSI. (2017). Peraturan Resmi Bolavoli 2017-2020. Jakarta: Persatuan Bolavoli Seluruh Indonesia.

PBVSI. (2017). Peraturan Resmi Bolavoli Seluruh Indonesia 2017-2020. Peraturan Resmi Bolavoli Seluruh Indonesia.

Rahmat, F. L., Suwanto, & Rasto. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa melalui Teams Games Tournament. Sosio Didaktika: Social Science Educational Journal, 5(1), 15-23. DOI: 10.15408/sd.v1i1.9518.

Ramadan, G. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Passing Sepakbola. JUARA: Jurnal Olahraga, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/09718923.2011.11892895.

Ramadhan, G. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh. Journal of Physical Education and Sport, 1(1), 26-37.

Ridwan, M. F. (2015). Tingkat Kepuasan Atlet terhadap Kinerja Wasit Pada Kejuaraan Bola Voli Senior Propinsi Dearah Istimewah Yogyakarta Tahun 2014. Yogyakarta: http://eprints.uny.ac.id/25509/1/SKRIPSI.pdf.

Rusnadi, N. M., Parmiti, D. P., & Arini, N. W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kristis dan Hasil Belajar IPA. Mimbar PGSD Udiksha, 1(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v1i1.881.

Sahudi, U. (2014). Hubungan Klasifikasi Wasit dan Pengalaman Mewasiti dengan Kinerja Wasit Bola Voli Di Jawa Barat. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.

Sobarna, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament terhadap Sikap Sportivitas Siswa dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 82-93. DOI: http://dx.doi.org/10.31571/jpo.v5i2.377.

Suherman, A. (2016). Pengaruh Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw dan TGT (Teams Games Tournament) terhadap Keterampilan Sosial dan Keterampilan Bermain Bolavoli. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 1(2), 8-15. DOI: https://doi.org/10.17509/jpjo.v1i2.5659.

Sunardi, J., Guntur, Wicaksono, D., Salim, N., Ridwan, M. F., & Santoso, E. (2012). Pelatihan Wasit Bola Voli PBVSI Kabupaten Sleman. Yogyakarta: http://staffnew.uny.ac.id/upload/198208262008121001/pengabdian/laporan-akhir-komplit-pelatihan-wasit-bola-voli-pbvsi-kabupaten-sleman.pdf.

Triowati, N., & Wijayanti, A. (2018). Implementasi Team Games Tournament (TGT) dalam Meningkatkan Kerjasama dan Hasil Belajar IPA. J Pijar MIPA, 13(2), 110-118. DOI: http://dx.doi.org/10.29303/jpm.v13i2.752.

van Wyk, M. M. (2011). The Effects of Teams-Games-Tournaments on Achievement, Retention, and Attitudes of Economics Education Students. Journal Social Science, 26(3), 183-193. https://doi.org/10.1080/09718923.2011.11892895.

Wahyudi, W., Budiman, D., & Saepudin, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe TGT dalam Pembelajaran Permainan Bola Besar Berorientasi Sepak Takraw untuk Meningkatkan Kerjasama dan Keterampilan Bermain. Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 1 (2) 1-9.

Widoyoko, S. E. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yudianto, W. D., Sumardi, K., & Berman, E. T. (2014). Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education Vol.1, No.2, Desember 2014, 324.

Published
2020-01-28
How to Cite
Masi, P. W., & Wasak, M. R. P. (2020). Improving Learning Outcomes of Student’s Volleyball Arbitration using the Team Games Tournament Learning Model. JUARA : Jurnal Olahraga, 5(1), 83-92. https://doi.org/10.33222/juara.v5i1.818
Abstract viewed = 64 times
PDF downloaded = 0 times