The Application of Tactical Approaches in Learning Handballs

  • Didik Rilastiyo Budi Universitas Jenderal Soedirman
  • Rohman Hidayat Universitas Jenderal Soedirman
  • Ayu Rizky Febriani Universitas Jenderal Soedirman

Abstract

The tactical approach needs to be applied in the learning of the hand ball because it makes students move actively during learning, so far the approach used by the teacher is still in the conventional way so that the tactical approach can be one of the new breakthroughs in physical education learning in school. The purpose of the study was to find out whether the tactical approach model could be an alternative problem solving so that students could master the basic techniques of handball in high school Lembang. The research method uses Classroom Action Research. The study sample was a class X student of high school  Lembang. The research instrument uses basic technical tests and the skills of playing bola tangan. Analysis of data using the Norm Reference Reference. The results showed students experienced an increase in learning outcomes from cycle I with a good percentage of 26.7%, cycle II 33.3% and cycle III by 36.7%, this happened because with a tactical approach students could get more opportunities to perform basic technical skills in the game handball The conclusion of this study is that a tactical approach can make it easier for students to overcome difficulties in playing handball.

Keywords: Pendekatan Taktis, Bola tangan, PTK, SMAN 1 Lembang

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduljabar, B. (2008). Manajemen Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Bandung: FPOK Universitas Pendidikan Indonesia.

Ali, M. (2011). Memahami Riset Perilaku Sosial. Bandung: Pustaka Cendekia Utama, Bandung.
Fernando, R. (2015). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Taktis Terhadap keterampilan Sepak Bola Siswa Kelas XI SMA Labschool UPI Kota Bandung. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Vol. 5, No.

Haris, R. (1986). Bola Tangan Peraturan dan Permainan. Bandung: ADIL.

Hidayat, yusuf. (2008). Karya Tulis Ilmiah dan Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Hoedaya, D. (2001). Penerapan Pendekatan Taktis Dalam Pembelajaran Bolabasket. Jakarta: Direktorat Jenderal Olahraga.

Hoerunisa, N. (2013). Pengaruh Pendekatan Taktis Terhadap Hasil Belajar Permainan Bola Tangan dan Iimplikasinya Terhadap Nilai-Nilai Kserjasama : Studi eksperimen di SMA Negeri 15 Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Mahendra, A. (2000). Bola Tangan. Jakarta: DEPDIKNAS.

Mahendra, A. (2008). Asas dan Falsafah Pendidikan Jasmani. Bandung: FPOK Universitas Pendidikan Indonesia.

Maksum, A. (2012). Metode Penelitian. Surabaya: Unesa Press.

Mulyana, D. (2016). PENGARUH PENDEKATAN TAKTIS DAN TRADISIONAL TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR KETERAMPILAN SEPAKBOLA (Eksperimen Pada siswa kelas X SMK Negeri 2 Tasikmalaya yang aktif mengikuti kegiatan ektrakulikuler sepakbola). Joyrnal of Sport, Vol. 1 No.

Mulyasa, H. E. (2010). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurhasan dan Hasanudin Chalil. (2007). Tes dan Pengukuran Keolahragaan. Bandung: FPOK Universitas Pendidikan Indonesia.

Ramadan, G. (2018). Pengembangan Model Latihan Passing Dalam Permainan Bola Tangan. JOSSAE: Journal of Sport Science and Education, 3(1), 1-6.

Rohyati, A. D. (2016). Implementasi Pendekatan Taktis dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Terhadap Motivasi, Kebugaran Jasmani dan Kemampuan Motorik. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, Vol. 1 No.

Rokhayati, A. (2016). Implementasi Pendekatan Taktis dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Terhadap Motivasi, Kebugaran Jasmani dan Kemampuan Motorik. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, UPI, Vo.l 1, No.

Subroto, T. (2001). Pembelajaran Keterampilan dan Konsep Olahraga Di Sekolah Dasar. Jakarta: DEPDIKNAS.

Sucipto. (2008). Model-Model Pendekatan Pembelajaran Penjas. Bandung: FPOK Universitas Pendidikan Indonesia.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Wicaksono, T. (2014). Pengaruh Modifikasi Permainan Bola Tangan Uuntuk Meningkatkan Minat Ssiswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan (Studi pada Siswa Kelas XI SMAN 1 Sumberrejo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, Unnesa, Vol.2, No.

Willy, Muhamad, dkk. (2016). Perbandingan Model Pendekatan Taktis Dan Pendekatan Tradisional Terhadap Hasil Belajar Permainan Kasti. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga V, Vol. 1 No.

Yudiana, Y. (2015). Implementasi Model Pendekatan Taktik dan Teknik dalam Pembelajaran Permainan Bola Voli pada Pendidikan Jasmani Siswa Sekolah Menengah Pertama. Atikan, Vol 5, No.
Published
2019-07-02
How to Cite
Budi, D. R., Hidayat, R., & Febriani, A. R. (2019). The Application of Tactical Approaches in Learning Handballs. JUARA : Jurnal Olahraga, 4(2), 131-139. https://doi.org/10.33222/juara.v4i2.534
Abstract viewed = 686 times
PDF downloaded = 0 times

Most read articles by the same author(s)