Motor Ability of Deaf and Scientific Children

  • Sufitriyono Sufitriyono Universitas Negeri Yogyakarta
  • Wawan Sundawan Suherman Universitas Negeri Yogyakarta
  • Cerika Rismayanthi Universitas Negeri Yogyakarta
  • Muhammad Akbar Syafruddin Universitas Negeri Yogyakarta

Abstract

This research is descriptive research using a survey method with test techniques. The sample was taken purposively as a sample of 16 children with special needs who were deaf and mentally retarded. Research data collection was carried out through tests, tests for gross motor skills consisted of a test for walking on a straight line for 5 meters, a test for running to avoid 5 obstacles for a distance of 15 meters, a test for standing on one leg for 10 seconds, a test for jumping from a high beam. 15 cm, and sprint 40 meters. From the gross motor skills test of deaf and mentally retarded children in Makassar City, the results obtained were that the gross motor skills of deaf and mentally retarded children were in the medium category, namely 8 students or 88.9% and 7 students or 100% respectively. From this, researchers can conclude that the gross motor skills of deaf and mentally retarded children in Makassar City are in the medium category

Keywords: Gross Motor Skills, Hearing Impaired, Intellectually Impaired

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusriani, A. (2015). Peningkatan kemampuan motorik kasar dan kepercayaan diri melalui bermain gerak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 33–50.

Asniarno, F. (2010). Pengaruh gerak dasar pada pendidikan jasmani adaptif dalam meningkatkan kemampuan motorik anak tuna rungu di slb b/c yayasan pembina sekolah luar biasa (YPSLB) Kartasura tahun 2009.

Azmi, A. (2014). Tingkat Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunarungu Di SLB B Karnnamanohara Sleman. Skripsi Tidak Diterbitkan. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta: Yogyakarta.

Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. MASALIQ, 2(1), 26–42.

IRAWAN, B. (n.d.). PENGARUH MODEL PERMAINAN DENGAN ASPEK KEMANDIRIAN TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK TUNARUNGU DI.

Iswantiningtyas, V., & Wijaya, I. P. (2015). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional Gobak Sodor. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 1(2).

Khoeriyah, S. M. (2022). PENGARUH METODE BERMAIN BOLA BASKET TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK KASAR PADA ANAK DISABILITAS USIA 10-12 TAHUN DI SEKOLAH LUAR BIASA. Jurnal Kesehata Karya Husada, 10(1), 39–46.

Monicha, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Sirkuit. Jurnal Cikal Cendekia, 1(1).

Najmah, I. (2022). Perbandingan Tingkat Kemampuan Motorik Kasar Antara Anak Autisme, Tunagrahita Dan Tunadaksa D Kota Makassar= Comparison of Gross Motor Skills Levels Between Children with Autism With Tunagrahita and Tunadaksa in Makassar City. Universitas Hasanuddin.

Nisa, K., Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik dan kebutuhan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 33–40.

Purnamasari, N., Afifah, N., & Hardianto, Y. (2022). Hubungan Peran Keluarga dengan Kemampuan Motorik Kasar Anak Disabilitas Intelektual. Jurnal Fisioterapi Dan Rehabilitasi, 6(1), 9–15.

Putri, N. E., & Damri, D. (2020). Efektivitas Permainan Lompat Katak untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar bagi Siswa Tunagrahita Ringan. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 120–125.

Rezieka, D. G., Putro, K. Z., & Fitri, M. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40–53.

SLEMAN, S. L. B. B. K. (n.d.). TINGKAT KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK TUNARUNGU DI.

Soendari, T. (2012). Metode penelitian deskriptif. Bandung, UPI. Stuss, Magdalena & Herdan, Agnieszka, 17.

Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., Yusuf, A., & others. (2022). PERAN PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.

Utami, E. O., Raharjo, S. T., & Apsari, N. C. (2018). Aksesibilitas Penyandang Tunadaksa. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 83–101.

Published
2023-07-28
How to Cite
Sufitriyono, S., Suherman, W. S., Rismayanthi, C., & Syafruddin, M. A. (2023). Motor Ability of Deaf and Scientific Children. JUARA : Jurnal Olahraga, 8(2), 885-894. https://doi.org/10.33222/juara.v8i2.3430
Abstract viewed = 73 times
PDF downloaded = 0 times